10 pagina’s die elke bedrijfsblog nodig heeft

In de meeste blog software (bijvoorbeeld WordPress en Typepad) heb je de mogelijkheid om naast artikelen ook pagina’s aan te maken. Een pagina werkt anders dan een artikel. Een artikel (post) verdwijnt uiteindelijk in de archieven en wordt meestal op datum getoond.

Een pagina staat los van je archief. Zo kun je eenvoudig pagina’s in je menu tonen. Het geeft je bijvoorbeeld de mogelijkheid om van je blog ook je website te maken. Verder is het handig om zaken, die de meeste bezoekers interesseren, snel en overzichtelijk te tonen.

1. Over / About pagina
over mij paginaElke blog (of zelfs site) zou een over ons / over ons / about pagina moeten hebben. Als nieuwe bezoekers op een artikel landen via de zoekmachines en ze vinden het interessant dan zoeken ze verder. Ze zoeken vertrouwen. Wie zegt dit dan? Hoe kan ik weten dat dit klopt? Wie zijn ze?
Je wilt ze hier verleiden om te abonneren op je blog. Op deze pagina vertel je dus niet alleen wie je bent en wat je doet maar vooral wat heeft de lezer daar aan. Je legt uit waarom mogen ze geen updates van jouw bedrijfsblog missen. Als een site deze pagina niet heeft neemt de kans af dat de lezer zich abonneert op jouw RSS of nieuwsbrief.

2. Contact
contact paginaEen punt waar ik toch regelmatig tegen aan loop. Voor een vraag wil ik contact zoeken met de blogger maar er is geen contact pagina. In Google vind je dan vaak wel wat gegevens maar veel bezoekers zullen hier afhaken. Het is handig om je adres gegevens hier beschikbaar te hebben, telefoonnummer eventueel mobiel, chat gegevens zoals Skype of Twitter, je KvK nummer en een mail adres. Een contactformulier kan ook handig zijn; zie bijvoorbeeld de Enhanced Contact Form een WordPress plugin van Joost de Valk (Yoast).

3. Disclaimer
Op deze pagina kun je uitleggen waarom je als bedrijf blogt. Wat is de relatie van dit blog tot jullie producten en/of diensten. Als je reviews schrijft of daar wel of geen commercieel belang achter zit. Een pagina om zo transparant mogelijk te zijn over wat je doet op jullie bedrijfsblog. Wat doe je in het bedrijf.

4. Privacy
Wat doe je met de gegevens die je krijgt via het blog. Wat doe je bijvoorbeeld met het email adres dat je gebruikt voor de nieuwsbrief. Werk je met cookies, zo ja hoe lang worden ze bewaard.

5. Reacties beleid / Comments policy
Worden alle reacties toegestaan, of verwijder je bepaalde reacties. Zijn er voorwaarden verbonden aan reageren. Wees ook hier zo open mogelijk over hoe jij met reacties om wilt gaan. Reacties verwijderen of delen ervan, zonder dat hierover iets is vastgelegd maakt inbreuk op de vrijheid van meningsuiting van de reageerder.

6. 404
404 error niet gevonden not foundAls een bezoeker op je blog komt via een link naar een pagina die niet meer bestaat land ze op een error pagina. Een hele bijzondere error pagina, de 404 pagina. De 404 pagina betekent dat de pagina niet meer bestaat. Het hoeft niet perse dat de pagina door de blogeigenaar is verwijderd het kan ook door een typefout in de URL. Als je hier geen maatregelen genomen hebt komt deze bezoeker op de standaard lege 404 pagina. Een gemiste kans, want de bezoeker kan zo snel verdwijnen van je site. Maak daarom een eigen 404 pagina. Hier vind je tips hoe je 404 fouten opspoort in je blog.

7. Archief
archief archivesOp veel blogs zie ik dat er maar beperkte mogelijkheden zijn om verder te zoeken in het blog. Wil je artikelen vinden over hetzelfde onderwerp kun je bijvoorbeeld categorieen of tags gebruiken. Een pagina waarmee je eenvoudig en snel inzicht hebt in alle artikelen van het blog is daarnaast ook handig. Het geeft ook vertrouwen, zeker als je al vele artikelen in je blog hebt. Een mooi archief plugin voor WordPress is Clean Archives Reloaded. De pagina is ook handig voor de zoekmachine, deze kan zo snel de pagina’s van je blog indexeren (als je geen sitemap hebt).

8. Abonneren / Subscribe
abonneren nieuwsbrief rssEen pagina om je bezoekers uit te leggen hoe je het eenvoudigste alles kunt bijhouden van je blog. Een korte introductie in RSS. Verder een uitleg over hoe de nieuwsbrief aanmelding verloopt. Welke mail(s) mag je verwachten om verlies in spam filters te voorkomen. Vertel hier ook iets over privacy, wat doe je met de email adressen die je verzameld.

9. Beste artikelen
beste artikelen op je blogOf eigenlijk een soort startpagina waar de nieuwkomer op je blog snel haar weg kan vinden. Een overzicht van de belangrijkste artikelen die je hebt geschreven. Een korte handleiding en introductie in het onderwerp van je blog. Een mooi voorbeeld vind ik de voorpagina van ProBlogger waar je een aantal verschillende overzichten kunt zien

10. Diensten/producten
We hebben het de hele tijd over de 10 pagina’s van een bedrijfsblog. Dit betekent ook dat de bezoeker je aanbod moet kunnen vinden. Een kort overzicht van hoe je de bezoeker zakelijk kunt helpen. Als een bezoeker je artikelen interessant vindt en graag zaken met je zou willen doen is het handig om een kort overzicht te hebben hoe je ze zakelijk kunt helpen.

Bonus
11. Aanbevelingen/Testimonals
wat anderen over mij zeggen testimonialsJe kunt zelf natuurlijk vertellen hoe goed je bent :o), maar als een ander het zegt heeft dat meer waarde. Een pagina waarin anderen vertellen hoe ze je dienst of product hebben ervaren. Een beslissing om iets te kopen wordt steeds meer gebaseerd op de mening van anderen. Dus leg uitspraken van jouw klanten, bezoekers vast en laat ze zien op deze pagina.

Inspiratie: ProBlogger 20 Types of Pages that Every Blogger Should Consider

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.

33 reacties

  1. Hier kan ik iets mee. En ik hoor tot de groep die dan ook een printje wil voor in de trein.

    Als ik “Print This Post” aanklik, kom ik echter op je 404 pagina. Dat is dan de 11de tip πŸ˜‰

  2. @patrick en wat ga je met je eigen site doen?

    @Marco eens zien wat het probleem eens van de print knop (wp-print plugin) Hopelijk snel opgelost.

  3. Bij veel blogs zie ik inderdaad nog steeds nette 404 pagina’s ontbreken, maar ook een privacy verklaring is vaak niet aanwezig. Toch is deze zeer belangrijk! Arnoud Engelfriet schreef onlangs een artikel op Netters over het opstellen van een privacy verklaring. Hij gaat daar ook in op de verplichte onderdelen nodig als je bijvoorbeeld gebruik maakt van Google Adsense en Google Analytics (wat veel bloggers doen). Zeker een aanrader bij het uitvoeren van deze 10+1 punten!

  4. @Marco waarschijnlijk ben je al onderweg in de trein, maar voor de terugreis kun je nu wel printen πŸ™‚
    Veel plezier en dank voor de tip.

    @Jelmer dank voor de aanvulling van Arnoud – deze zal ik beslist meenemen in mijn pagina. Arnoud werkt overigens aan een boekje over dit soort zaken.

  5. Bedankt Erno, je hebt me zojuist weer wat werk bezorgd πŸ˜‰

    Goed overzicht. Deze gaat in mijn bookmarks om toe te passen op mijn zeer binnenkort te lanceren bedrijfsblog.

  6. @erno
    Hier is ‘ie dan eindelijk: mijn bedrijfsweblog: http://blog.jongbelegen.net/

    Het is allemaal heel pril, maar ik ben harder aan het werken dan aan het bloggen.

    Ik hou deze pagina gebookmarked tot ik aan de 10 zit πŸ™‚

  7. Hoi Erno,
    Bij wordpress had ik een blog geopend maar ik kan er nog niet goed mee omgaan. Maar eigenlijk zou ik willen dat die in mn site geintegreerd wordt, zodat je als je mn blog vindt meteen op mn site zit, is dat mogelijk ?
    Finn

    1. Finn, heb je het blog opgezet via WordPress.com of heb je het opgehaald via WordPress.org en host je hetzelf?
      [Update] gevonden: http://jasimtraining.wordpress.com/ via WordPress.com dus.
      In WordPress kun je gebruik maken van berichten (posts, artikelen) en pagina’s. De pagina’s zijn het statische deel van je site, dus eigenlijk je website en de berichten zijn eigenlijk je blog.
      Dus ja je kunt je site en blog integreren.
      Natuurlijk is het alvast handig om een knop of zichtbare link met een verwijzing naar je blog op je huidige site op te nemen.

      Je kunt me natuurlijk ook bellen met je vragen.

  8. Dus ik kan op mn site wel naar mn blog verwijzen, ja dat had ik al. Maar ik wil graag dat mn blog automatisch in mn site verschijnt, dus als mensen me via wordpress vinden en aanklikken dat ze dan in mn site komen.
    Ik had nu de tekst eenvoudig weg als column in mn site gekopieerd, maar linken lijkt me gewoon beter, ook met gevonden worden.
    Misschien dat ik je zo even bel inderdaad.
    Mijn site is overigens http://www.jasimtraining.nl (gemaakt in dreamweaver, door mijzelf) of had je dat al ?
    Finn

  9. Hoi Erno,

    De link naar eigen 404 pagina werkt niet meer :-). Goede tips alleen dan stuit ik weer tegen het volgende. Waar moet ik dit toch allemaal plaatsen op mijn website. πŸ™‚

    Warme groet, Marian

  10. @brainworkshops – ziet er mooi uit Mia. Mis nog wel een aantal pagina’s/opties – zoals reactieformulier en sitemap. Een nieuwsbrief zou ik ook toevoegen om geintresseerde mensen op de hoogte te houden en ook een blog om te schrijven over brain workshops, voorbeelden van workshops met foto’s, locatie.

    @Marian Disclaimer, Privacy kunnen in 1 pagina en kan samen met de sitemap (archief) in de footer. De 404 hoef je nergens te plaatsen die verschijnt vanzelf wel πŸ™‚ Alle pagina’s hoeven geen plekje te krijgen in je menu. Zo kun je testimonials verwerken in verschillende pagina’s en 1 overzichtspagina maken. Deze testimonials pagina valt dan bijvoorbeeld onder ‘Voor wie werk ik’ en staat niet in het menu maar wordt met links naar verwezen via de andere pagina’s.

Reacties zijn gesloten.