Woensdag 20 oktober was er weer een leuk en interessante Social Media Club Amsterdam. Het ging deze avond over SocialTV met een presentatie over Oh Oh Cherso (zie Oh Oh – 7 social media tips wat jij kunt leren van Oh Oh Cherso) en The Voice of Holland en het gebruik van social media voor deze programma’s.
Michiel de Gooijer (@depitcher), ondertussen niet meer werkzaam bij Talpa, trapt af met de achtergrond over de ontwikkeling van het programma. Voor dat het programma op TV kwam was The Voice of Holland al actief op het web. De oproepen voor de auditie ging onder andere via TV spots en verliepen volledig online.
Vanaf 15 juli 2010 konden talentvolle zangers en zangeressen online auditie doen voor de crossmediale talentenjacht ‘The Voice of Holland’. Unieke software velde bij de online audities het eerste oordeel over de kandidaat, door een cijfer te geven over de kwaliteit van de zangstem en de zuiverheid waarmee is gezongen.
Kandidaten voor The Voice of Holland konden op thevoiceofholland.com en Hyves onbeperkt oefenen. Ze kregen daarbij ook tips om hun talent zo goed mogelijk over te brengen. Vervolgens kon men één keer auditie doen.
De speciale analyse software beoordeelde de inzending op stemkwaliteit en zuiverheid, waarna er een rapportcijfer volgde. Het programma wil alleen kwaliteit en heeft dit geselecteerd met een cijfer, onder de 7 viel je automatisch af. Kandidaten die hoger dan een 7 wisten te scoren, behoren tot de kanshebbers om door te dringen tot de start van de TV-registratie van The voice of Holland. Daarna keek er nog een talentscout wie er een kans kreeg in het programma.
Voor deze online audities zijn 900 opnames gemaakt door talenten, 300 daarvan zijn niet uitgezonden. Nu kan ik de 600 video’s van de 30 seconden a capella audities nergens vinden. Iemand een link?
Net als bij Oh Oh Cherso is ook voor dit programma gebruik gemaakt van Hyves, Facebook en Twitter. Hyves is ook hier het meest populair, terwijl de doelgroep veel breder is dan bij Oh Oh Cherso. De website wordt mede door het gebruik van social media goed bezocht. In de eerste 6 weken al 6.000 comments op de posts en video´s. Het grootste deel daarvan (5.500) zijn positieve reacties.
Social media kan door de programmamaker ook actief gebruikt worden om te informeren. Zo ging er op een bepaald moment verhalen rond over wurgcontracten. Ze hebben daar een artikel over geschreven en in de social media naar dat artikel verwezen. Michiel: “Wil je echt weten hoe het zit, lees het dan hier…”
De resultaten van de site TheVoiceOfHolland.com na de eerste fase (de online audities):
De resultaten in Hyves voor The Voice of Holland tot 19 oktober:
De resultaten van de meest opvallende ster, Ben Saunders op Hyves:
De profielen van The Voice of Holland op Hyves, Twitter, Facebook en sinds kort ook op YouTube. Het videokanaal is door tvoh zelf nog maar nauwelijks gebruikt terwijl er al heel veel opnames, battles en audities te vinden zijn op YouTube. Nu is er dan eindelijk een officieel tvoh kanaal op YouTube
Facebook heeft minder volgers dan Hyves maar er wordt wel actief gedeeld. Twitter wordt vooral gebruikt tijdens het programma door de kijkers/volgers om over de uitzending te discussiëren. Zo ontstaat er een soort subcultuur rondom een programma. Voor een programmamaker bijzonder om naar te kijken want je ervaart gelijk wat mensen goed vinden en wat beter kan.
Hyves genereert 20% van de bezoekers naar TheVoiceOfHolland site. Dit is aanzienlijk meer dan via de RTL site of Facebook. Op dit moment heeft tvoh Hyves 19.000 leden en Facebook heeft 2.300 likes en zijn er 6.300 volgers op Twitter.
De audities en battles zijn allemaal opgenomen en ben je beperkt wat je kunt doen met social media tijdens de uitzending. Tijdens de live shows hebben ze bijzondere plannen om aan de slag te gaan met social media en de volgers, likers en leden terug te laten komen in het programma. Interactief. Ook zijn er bijzondere plannen met YouTube. Michel en Sjoerd konden dit niet met ons delen. We wachten af.
Uit het persbericht:
De online audities en de mogelijkheid om die bijvoorbeeld via de website en via Hyves te volgen, versterken de band tussen kijker en deelnemer. The voice of Holland gaat verder dan het bieden van een stemmogelijkheid per SMS, maar zet echt alle digitale kanalen in om de interactie met het publiek te zoeken.
Interessant wat tv nu met social media gaat doen. Maar wat kun jij met social media of real-time media?
4 tips voor talenten, wat kun jij leren van The Voice of Holland
- Kwaliteit wint altijd. Kies voor kwaliteit. Publiceer veel en geef alleen aandacht aan je allerbeste werk
- Opvallende persoonlijkheid scoort. Je hebt kwaliteit. Zorg er voor dat je ook opvalt. Kwaliteit en anders zijn werkt.
- Laat je doelgroep zelf de interactie op hun eigen platform verzorgen. Het versterkt jouw activiteiten. Maak het zichtbaar en breng het samen.
- Voor de juiste doelgroep en met een goede campagne bied Hyves veel kansen, meer nog dan Facebook.
Heb jij tips uit deze presentatie gehaald voor jouw bedrijf?
credit foto’s: RemcoJansen via MobyPicture
resultaten van de site TheVoiceOfHolland.com na de eerste fase
De resultaten in Hyves voor The Voice of Holland tot 19 oktober
De resultaten van de meest opvallende ster, Ben Saunders op Hyves
2 reacties
Reacties zijn gesloten.