Zakelijk gebruik sociale netwerken 2/2

Er wordt door Pierre Spaninks gewerkt aan een omslagverhaal over zakelijk gebruik van sociale netwerken voor Management & Literatuur. Voor dit verhaal zijn een aantal mensen vragen gesteld.

Nu ik de opzet van het verhaal heb gezien kan ik hier mijn antwoorden publiceren. Een groot deel van mijn antwoorden komen namelijk niet terug in dit artikel. Dat is niet erg want nu kan ik ze hier publiceren.

De personen die iets gaan zeggen over dit onderwerp zijn Menno Lanting (auteur Connected!), Erwin Blom (auteur Handboek Communities), Petra de Boevere (eigenaar slijterij De Vuurtoren), Ronald van den Hoff (eigenaar Seats2Meet).

Dit artikel met mijn reacties op de vragen is verdeeld in 2 delen het andere deel vind je hier: Zakelijk gebruik sociale netwerken 1/2

Wat verstaan we eigenlijk precies onder sociale netwerken, sociale media?

Voor mijn boek heb ik dit ook uitgezocht en ik kwam op de volgende uitleg:
Social Media: “Social Media is any online space where people have public conversations”
Ofwel: iedere online plek waar mensen mensen open conversaties hebben.

Social netwerken: (online) plekken waren mensen samenkomen en met elkaar verbinden.


Wat is ervoor nodig om sociale netwerken effectief te gebruiken?

Effectief gebruik vraagt om keuzes. Een duidelijke keuze in wat jij doet en wat jij voor anderen kunt betekenen.
Een effectief profiel in een sociaal netwerk begint met een slimme tagline zodat bezoekers aan het profiel snel kunnen zien wat ze aan je hebben. Zo kun je de juiste mensen aantrekken en anderen ‘afstoten’.

Welke stappen kun je zetten als je die kant op wilt? Is dat privé een ander verhaal dan zakelijk?

Uitzoeken waar je talenten liggen. Wat vind je als persoon het leukste om te doen.
Voor mij betekent dat prive en werk heel dicht bij elkaar liggen. Veel mensen vinden dat je prive andere keuzes kunt maken dan zakelijk. Je moet nu eenmaal bepaalde werkzaamheden uitvoeren want er moet geld verdient worden. Er zijn maandelijks vast lasten dus moet er maandelijks ook ongeveer even veel geld binnenkomen.

Waar kun je zo al tegenop lopen als je echt aan de slag gaat?

Een keuze maken is lastig want je moet vaak ook iets laten vallen.
Veel mensen weten niet precies wat ze leuk vinden en hebben moeite om dit uit te zoeken.
Vaak hoor ik ook dat ze veel dingen leuk vinden.
De keuze tussen leuke dingen doen en geld verdienen is ook niet eenvoudig.

Hoe ga je daar dan mee om, hoe zorg je dat je toch weer verder komt?

Bij de stappen om te kiezen heb je eigenlijk hulp bij nodig. Iemand die je vragen stelt, die je laat nadenken over wat je echt leuk vindt.

Kost het allemaal niet vreselijk veel tijd, energie, aandacht, geld?

Het voordeel van online sociale netwerken op dit moment is dat ze weinig geld kosten.
Het vergt ook geen reisgeld/kosten.
Tijd is ook eenvoudig zelf in te delen, aangezien het online is en vaak asynchroon kun je het doen als het jou past.
Het kost wel tijd en aandacht. Maar iedere relatie die je serieus neemt kost tijd, energie en aandacht.
Wil je veel krijgen uit jouw relaties dan moet je er veel instoppen.

Door Erno Hannink

Erno is de businesscoach die ondernemers helpt om de lange termijn doelen sneller te realiseren. Ondernemers die het beter willen doen voor de planeet, maatschappij en zichzelf. Met zijn ondersteuning en tips helpt hij je dagelijkse doelen te kiezen zodat je de lange termijn doelen eindelijk gaat realiseren. Test zijn coaching een week lang gratis uit met deze code ERNOHANNINKWEEK op dit platform -> ga naar coach.me. Sluit je aan bij de community van ondernemers die iets bijzonders doen.

5 reacties

  1. Tja, dat is een goeie. Ik denk het wel een beetje, alleen is het sociale netwerk waarmee je dan deelt (open) dan kleiner en homogener.

  2. Hmm, het is eigenlijk dan inderdaad beide want voor de groep mensen waarmee jij dan interactief bezig bent ben je wel “Sociaal” maar de buitenwereld die dat ook graag met jou wilt juist niet.

    Interessant “niet sociaal” zijn binnen social media.

Reacties zijn gesloten.